De leerlingen van de eerste en het tweede leerjaar genoten met volle teugen van het toneel ‘Alex in Vuilbakland.’

Choreografe Maria Clara Villa-Lobos liet zich inspireren door de magische wereld van Lewis Carrolls Alice in Wonderland. Ze zocht een originele en ludieke manier om onze wegwerpmaatschappij in vraag te stellen. Alex in Vuilbakland wil kinderen warm maken voor milieuvragen en ecologie, door afval een transformerend, creatief potentieel toe te dichten.
 
Het verhaal is simpel: Alex is een meisje dat graag een echte hond wil. Omdat haar ouders een levend huisdier niet zien zitten, bedelven ze haar onder de namaakdieren ofte knuffels. Op een kwaaie dag gooit Alex die allemaal in de vuilbak. En zoals Alice een wit konijn achterna gaat en via zijn konijnenhol in Wonderland arriveert, zo gaat Alex achter haar knuffels aan en komt ze terecht in Vuilbakland. Alice en Alex maken allebei een reis van de werkelijkheid naar een fantasiewereld en terug     .https:youtu.be7PAC5CW_6Qk

Actuatiteit binnen en buiten de klas. 

Kinderen worden zich meer en meer bewust van alles wat er rondom hen gebeurd. Ook in de klas halen we af en toe de krant in huis. Wat staat er allemaal in de krant? Wat is er op dit moment het heetst van de naald? Wie blinkt uit in sport? Waar zouden we naartoe kunnen gaan, … ? Een aantal vragen waar we in de krant zeker een antwoord op kunnen vinden. Aan het werk dus!

Kunst ondersteboven.

Kunst ondersteboven… er moet niet altijd op dezelfde manier getekend worden. Kinderen ervaren hoe het voelt om ondersteboven te tekenen én welke grappige maar mooie resultaten dit met zich meebrengt.

Tandenpoetsen in de klas.

Tijdens ons WO-thema “Knabbel” kregen wij iets heel raar in onze mond gestopt. Plots kleurden onze tanden roze. Dit kwam door de tandplakverklikkers. Deze tonen ons aan waar op onze tanden en kiezen tandplak aanwezig is. We sloten uiteraard ons lesje af met het poetsen van onze tanden.

Verkeersveilige week

Onze verkeersveilige week sloten we af met een gezamenlijk moment. Kinderen van 3e, 4e, 5e en 6e leerjaar brachten ons toneeltjes over de verschillende onderwerpen die tijdens onze SAM-dagen op woensdag reeds aan bod kwamen: carpoolen, fietsoversteekplaats, de bus, soorten fietsen, oversteken en hoffelijkheid.

Verkeersveilige week

Bij de start van onze verkeersveilige week kwam buurvrouw Sam langs met de vrachtwagen.

De dode hoek stond hierbij centraal.

Kronkeldidoe

Op maandag namen de kinderen van het 1e en 2e leerjaar deel aan Kronkeldidoe. Een hele voormiddag doorliepen de kinderen verschillende posten waar ze diverse sporten beoefenden.

Ze beleefden alvast veel plezier!

Zich oriënteren.

Om onze weg goed te kunnen vinden is het belangrijk dat we weten hoe we ons moeten oriënteren.

De leerlingen van het 4de leerjaar leerden de hoofdwindrichtingen en de tussenwindrichtingen tekenen in een windroos.
Daarna werd er onderzocht wat er in de verschillende windrichtingen te zien is op onze speelplaats en in onze klas. 
Hier zijn enkele sfeerbeelden:

Partnerlezen in het eerste leerjaar

Na 2 maand in het 1e leerjaar kunnen wij al heel wat lezen. Met de letters van ik, mol, beer, an, tom en pen kunnen wij ook andere woorden bouwen en lezen…wisselrijtjes heet men dat met een moeilijk woord.
Via het partnerlezen oefenen we dit in.